AGM Helsingfors

Förra året fick jag höra av en eLca från Stockholm att hon varit i Finland på deras AGM. Jag kände direkt att det skulle vara en häftig upplevelse under mitt sista år som aktiv eLca. Det tog dock ett tag innan jag var helt säker på att så skulle det bli. Behövdes ett LCI i Zambia för att jag skulle ta mig i kragen och anmäla mig. Träffade största delen av den finska huvudstyrelsen där och då blev det helt plötsligt fler bekanta ansikten man skulle träffa i Helsingfors under en helg i mitten på maj.

Soili och jag bestämde oss för att ta färjan över till Helsingfors. Vi åkte på onsdagen och fick på så vis lite trevlig tid på Färjan. Vi anlände till Helsingfors torsdag morgon och traskade iväg till själva hotellet som var ett fängelse och låg nere vid hamnen.

Vi var lite tidiga så någon in-checkning blev det inte utan vi fick följa med några av de internationella Rt-gäster på en tur ut till ön Sveaborg.  En mycket trevlig utflykt i vackert väder men något blåsigt. Träffade på en gammal eLca från Österiket på ön som såg min väst med Lc-loggan på efter att jag hjälpt henne att ta några bilder.  Så roligt att träffa andra eLcor där man minst anar det.

Under kvällens sammankomst så var det tyvärr mycket ishockey då Finland spelade kvalen men det hindrade inte oss från att ha en trevlig kväll med många nya bekantskaper.
Fredagen bjöd på sol och värme. Soili och jag slog oss ner på fängelsets rastgård för att njuta lite av värmen och fick ganska omgående sällskap.  Det blev en utflykt till centrum för lite lunch i väntan på kvällens aktiviteter. I Finland har de inte Home-partys så det var party från kl 18 ute på Fängelsets rastgård. Kvällens tema var Cirkus, gästernas fantasi var det inget fel på då det fanns alla möjliga clowner och cirkus-prinsessor mm
Festen fortsatte inne i själva fängelset senare och partystämningen var högt i tak.

IMG_9786Lördagen var mötesdag och vi skulle bli upplockade vid 9 tiden av en lokal eLca som skulle ta oss till lokalen men hon kom dock inte så vi missade själva mötet och förhandlingarna tyvärr.
Vi fick dock en till rundtur i centrum med de internationella RT-gästerna. Vi fick även besöka deras möte som i sig var en upplevelse.  Kvällens gala-middag var varm och många tal blev det. Det var något lugnare under middagen här än det är på RM hemma.

IMG_9757 Har nu fått uppleva mitt första AGM i Finland som var lite annorlunda men mycket trevlig. Jag kommer att åka till Oulu 2015 och hoppas på att vi blir några fler eLcor som åker.

Nina Lindbom DO11 13/14
LC23 Eskilstuna

AGM 2014 – Helsinki – ”Le Cirque Générale”

2013 besökte jag det finska AGM’et (riksmötet) och när det var slut och de hade en drive på att anmälning kostade 99€, så kunde jag inte annat än boka in mig på en gång. Under hösten hittade jag dessutom en reskamrat, Nina från LC23 Eskilstuna, och det var vi två från Sverige som åkte på AGM 2014.

Onsdagen 21:a maj checkar vi in på Silja Terminalen och beger oss mot Helsingfors. Vi tog lungt på båten, men såg till att handla på oss lite dryck och ha på andra sidan sjön.

När vi anländer på torsdagen så är det fantastiskt väder och vi knatar bort till Hotellet. Vi får inte våra rum eftersom vi är så tidiga, så vi bestämmer oss för att dra till stan och kanske sätta oss i en park… Vi kommer inte längre än till hotellets parkering och där springer vi på några internationella bröder. De ska ut till Svea Borg och insisterar på att vi ska hänga med.

20140522_154952 Blåsigt och lagom kallt var det ute på ön. Trevlig dag med mycket skratt.

På kvällen är det ”early bird / pre party”. Dock är det hockey-VM som pågår denna kväll, så stämningen är inte på topp, men vi minglar runt en del. Rökare som jag är så spenderar jag mesta delen av kvällen på terassen och pratar med vänner från förr.

På fredag tar vi sovmorgon. Eftersom det inte är aktiviteter såsom på det svenska Riksmötet så bestämmer vi oss för att ta dagen lite som det kommer. Vi går ut på baksidan av hotellet och ser ett gäng sitta i skugga. Eftersom detta är en vacker solig och varm dag så spanar vi ut på gräset. Nina ser solstolar i hög vid hotellet och de släpar vi ut på gräset. Många som man sprang på, året innan, sitter en stund med oss, men även några av de från dagen innan joinar oss.

Dags att jaga ätbart och vi beger oss mot stan. Vi sätter oss på ett lokalt bryggeri och njuter av dagen. När vi ätit klart inser vi att det är fler AGM folk på samma ställe och helt plötsligt är vi över 10pers som skrattar och skålar och har trevligt.

Nu är dags för stora tema-kvällen. Jag har en zebradräkt med mig och Nina klär ut sig till Cirkus direktör. Ute på gården ser man alla de möjliga djur som går att finna på cirkus. Clowner i massor. Ballerinor, mimare, dock var de väldigt dåliga på att hålla tyst. Färgglatt helt enkelt.

När vi inte längre fick röja utomhus så flyttades festen in på hotellet och där i fängelsegångarna fortsatte partyt in på småtimmarna!

20140523_235149Dagen efter skulle vi samlas 8:30 för att gå med internationella programmet som anordnades. Det skulle vara en tur genom stan och sedan besök på både RT och LC-möten.

Allt började med att personen som var ansvarig hade försovit sig. Vi blev väldigt försenade, men blev lovade att vi skulle till mötet. Det var återigen bra väder. Fantastiskt att traska runt i den vackra stad som Helsingfors är.

När vi väl kommer fram till RT’s möte och frågar om hur det blir för oss ladies som är med, så beklagar ansvarige och säger att det kommer inte hinnas med. Vi känner oss besvikna över arrangeringen, men håller modet uppe. Jag passar på att prata en hel del med tjejen från Österrike och hon är minst lika berest som jag. Mycket gemensamt har vi.

Nu är det dags att bege sig tillbaka till hotellet för att göra sig i ordning för Gala middagen. Alla Internationella gäster har fått en inbjudan att hänga med på ”Presidents drinks” (RO-skål).

För första gången på 15 event så är jag klar cirka 20 minuter innan avsatt tid. Ett glas vin och chill på bakgården innan vi bussas iväg till lokalen där Galan ska hållas.
Skål, skål och tack för det gång året och fantastiskt kul att se så många internationella gäster.
Jag och Nina sitter vid samma bord och lyckas få platserna som är närmast scen. Vi får två Estländare som bordsherrar. Middagen är lugn (jämfört med riksmötet) och det är mycket tal på scenen. Det är en gammal byggnad vi är i och värmen är olidlig. Mellan förrätt/huvudrätt/efterrätt så är de flesta ute på gatan och svalkar sig. Man känner nu att man hållit igång i flera dagar och när vi väl åker ifrån galan så gör vi det med stora leenden på läpparna och är sååå glada att vi gjort denna resa ihop.

På söndagen är det två mycket trötta men ack så lyckliga tjejer som kliver ombord på Silja igen.