Allt började med en pin…

Fredag 21 september flög tre tappra medlemmar från LC 148 Stockholm Haga till Hamburg. Vi började med lite vin på flyget så vi skulle vara i god form när vi kom fram.

Text: Soili Vuolteenaho, LC 148 Stockholm Haga

Genom tullen med våra väskor och ut i ankomsthallen. Sex par ögon letade febrilt efter någon som kunde se ut som en eLCa. Vi hade ingen aning om vem skulle hämta upp oss på flygplatsen. Allt vi hade var ett telefonnummer. Likt en taxichaufför stod hon där med en tydlig skylt “Welcome LC 148 Stockholm Haga”. Ordförande i LC59 Stade, Kerstin, hade fått äran att hämta upp “The Ladies ” från Stockholm. Med bilen laddad med dricka och godis gick färden snabbt till Stade.

Det kändes som att vi känt varandra hur länge som helst. Munnen gick på oss i ett! Ingen nervositet att tala om.

Cecilia lämnades av hos Pirka, Pernilla och Soili hos Sylvia. Vi hann äta middag med familjerna innan det var dags att åka hem till Kerstin där vi skulle ha samkväm och träffa de flesta medlemmarna i Stadeklubben. Denna kväll överräckte vi våra presenter vi hade med oss – 3 flaskor LC-champagne, Ahlgrens Bilar (godis) och svensk knäckebröd. Vi blev bjudna på vin och snacks och en massa skratt. Vi talade om mammaledighet, LC-charityprojekt och allt annat mellan himmel och jord. Det var otroligt trevligt. Visst är det konstigt att vi matchar med varandra på en gång trots att ingen träffats tidigare. This is LC!

Lördag morgon vaknade vi till en uppdukad frukost. Det var som att bo på hotell. Denna dag skulle vi in till stan och besöka marknaden i Stade. Här kan du köpa allt i matväg, åka karusell eller bara njuta av solen. Lite höstruggigt men varmt i solen. Vi promenerade runt i denna gamla Hansastad där svenskar varit och härjat runt. In och ut i butiker, kolla, känna, lukta, skratta var det vi gjorde. Lunchen intogs på Stader Ratskeller (Rådhuskällaren). Soppa och öl från det egna bryggeriet – wow, en halvliter öl rakt ner… lite glad i hatten blev vi allt.

Hem med allt vi shoppat och efter ombyte samt uppfräschning begav vi oss norrut. Efter en biltur på ca en timme var vi framme. Vi skulle göra våra egna kransar. Det fanns tre storlekar att välja mellan och vi svenskor valde av praktiska skäl och göra de mindre kransarna för självklart ville vi ha hem dessa. Introduktionen hölls på tyska, men det gjorde inte oss något eftersom det var bara att göra som de andra gjorde. En efter en blev klara med sina kreationer och den ena var självklart inte lik den andra. Nu var det kaffedags och tjejerna hade med sig 7 sorters olika bakverk. Vilken tur vi åt lättare lunch på dagen.

Vi hade precis lagom med tid att svira om för kvällen och begav oss till en restaurang som låg mitt i centrum. Hit kom några damer som tidigare inte hade hunnit sluta upp med oss, samt några av damernas män. Efter att ätit gott och druckit gott och återigen tränat skrattmusklerna så traskade vi till en Cocktail Bar.   Vi kom in där strax innan midnatt och efter att klockan slagit midnatt kom våra drinkar in. Bland dem fanns en speciellt utsmyckad cocktail. Den var till Pernilla som fyllde år. Till och med i högtalarna hade DJ’n satt igång en “Happy Birthday to You”-låt. Denna kväll var vi nog inte i säng förrän efter kl 02, men vi somnade med stora leenden.

På söndagen ringde klockan vid 08.45 och efter en dusch packade vi våra väskor och gick ner till frukosten. Pernilla fick sig en liten Cupcake med ett ljus på och en födelsedagspresent från värdfamiljen. Vi tog lite foton och begav oss ifrån Stade. Nästan halvvägs in mot Hamburg svängde vi av och kom till en sportpark -“Freizeitpark Nottensdorf”. Här fanns det möjlighet till aktiviteter exempelvis tennis, minigolf, lekplats för barn och ett sex våningar högt utsiktstorn. En annan sak som var speciellt var att man kunde hyra in sig i partytält och låna grillar. Detta var en side-by-side happening som LC/RT Stade gjort i 3-4 års tid i slutet av september. Även denna dag var rätt kyligt men solen gassade på oss och alla barnen som var med sprang runt och lekte och vi kunde grilla utan några problem.

Till slut blev det tyvärr dags att åka bege sig till flygplatsen. Även om det var endast två dygn tidigare vi började vår resa, så hade vi hunnit med så mycket samt fått massor av nya vänner på en liten liten ort kallad Stade.