Danmarks landsmöte i Nuuk, Grönland den 8-14 maj 2015

För några veckor sedan kom jag hem ifrån den häftigaste resan jag gjort hittills i mitt liv – ett besök på LC Danmarks landsmöte i Nuuk på Grönland i sällskap av tio glada svenskor och över 200 danska eLCor med familjer, samt efterföljande post-tour och äventyrspaket. Jag har bara varit medlem i LC i knappa två år och det här var mitt första besök på ett annat lands riksmöte, och jag blev helt blown away!

Vi anlände till Nuuk vid lunchtid på fredagen efter två flygplansbyten, den sista sträckan på Grönland trafikerades av ett litet rött propellerplan med 28 sittplatser, utsikten längs färden var ändlösa vidder med snö, is, sten och såklart hav.

Väl framme blev vi utskickade på en tipspromenad runtom Nuuk för att bekanta oss med öns huvudstad, som har ca 15 000 invånare och ligger precis vid havet. Fredagsvällen bjöd på homeparties, nya bekantskaper och många skratt men även nya smakupplevelser – vi fick prova både valgryta och myskoxburgare. På lördagen var det landsmöte för hela slanten, det var superintressant att ta del av och se hur ett annat lands möte går till och vilka diskussioner som förs och vilka frågor som är i fokus. Helgen avslutades med en galabal med fantastiska uppträdanden av lokala musiker, sångare och dansare.

Efter en lugn söndag så var årsmöteshelgen till ända och post-touren tog sin början för oss 35 som bokat in oss på detta äventyr.

Vi inledde turen med att flyga en timme norrut till vår första övernattning i Kangerlussuaq, en gammal militärbas som idag är öns knutpunkt och internationella flygplats. Här fick vi göra en utflykt i delvis offroad terräng in till inlandsisens början och den spektakulära Russell glaciären. Det var väldigt mäktigt att på bara några timmar färdas från ett kargt buskland, via en arktisk sandöken fram till snötäckta vidder och glaciärens mäktiga isväggar, samt att även få möjlighet att vandra ut på inlandsisen. Utflykten avslutades med en härlig gemensam middag med grönländska specialiteter och mycket gott från havet på restaurang Roklubben nere vid en igenfryst sjö.

Dagen efter flög vi vidare norrut till Ilulissat där vi tillbringade två nätter på det helt fantastiskt belägna Hotel Arctic, med utsikt över havet och dess isberg.

Från Ilulissat, som låg vid havskanten precis vid isfjordens mynning, gjorde vi en helikoptertur hela 60 km in till isfjordens början där inlandsisen tog vid. Det var helt makalöst att se öppet hav övergå i mer och mer is tills allt bara var vitt och stelt och fast.

Vi fick även göra en midnattseglats och på det sättet uppleva mynningen av isfjorden även till sjöss ombord på en liten fiskebåt som stävade runt bland isberg och flak. Under färden berättade vår inhemska guide om hur inlandsisen växer till och kalvar ut i fjorden och vi fick uppleva en färgstark solnedgång och närapå midnattssol. Makalöst vackert, och kallt! Fyra lager underställ och pälsmössa höll bara nästan kylan borta!

Sista dagen gjorde vi en båttur i strålande sol en bit norrut längs kusten till den lilla bygden Oqaatsut där det bara fanns drygt 20 st bosatta kvar. För bara några år sedan befolkades bygden av nära 50 personer, så avflyttningen var märkbar. Färglada små trähus låg spridda bland stenhällar och små kullar med det gnistrande havet som fond – men endast ett fåtal av husen var fortfarande bebodda. Vi fick göra ett besök skolan och hälsa på dess fyra lite blyga men busiga elever. Den huvudsakliga sysselsättningen i bygden var fiske med långrev, säl- och valjakt och till viss del turism. Eftersom det inte finns några vägar mellan städerna/bygderna på Grönland sker all trafik till havs eller i luften – en tid innan vi kom på besök hade Oqaatsut tvingats tillbringa hela tre månader i isolering pga. dåligt väder och vintern som inte ville släppa sitt fäste. Tänk vad det skiljer sig från våra aktiva och stundtals hektiska liv!

På torsdagen efter frukost var det så dags för hemfärd efter en helt oförglömlig vecka. Jag kom tillbaka till Stockholm med ett brett leende, ett utökat nätverk och upplevelser för livet!

Stort tack LC72 Nuuk och LC Danmark för ett helt fantastiskt arrangemang, för det varma välkomnandet och för de oförglömliga upplevelser ni gav oss! Tack även till alla härliga tjejer från Danmark och Sverige som jag fick äran att dela dessa dagar med!