Grönland, ett kärt återseende

Resan från Luleå började söndagen den 3 maj med att min dotter fick åka på Vår-kollo till Skåne för att min LC-resa till Grönland skulle kunna göras möjlig.

Måndagen den 4 maj deltog jag med ca 70 andra i Vårruset i Malmö, en mycket trevlig start för att komma i rätt LC-stämning.

Uppe med tuppen så tog  jag mig över bron för incheckning. Vi välkomnades med egen inchecknings-disk och Landsmöde Ladies Circle  på skärmarna. Redan i kön så började vi hälsa på varandra och ”mötet” var igång. Jag satt brevid en OT-man på vägen upp och det blev att damma av danskan så jag kunde göra mig förstådd.

grönlandkarta

Resan till Kangerlussuaq gick smidigt, foto togs på hela gruppen på  ”plattan” utanför flygplanet sedan hade vi 4 timmars väntan till nästa flyg.
Ilulissat  (ca 4500 inv.) väntade på oss. Jag och Hagatjejerna var med på Pretour 2 vilket innebar 2 dagar i denna isbergs-pärla.

Väl installerade på Hotell Arctic med fantastisk utsikt över isfjorden så bar det av till By-vandring för min del. Karin- en tillflyttad dansk tjej guidade mig och ett gäng danskar runt byn. Vi var inne till hantverkarna som gör grönländska souvenirer: Tupilaker och Thulemän.

Ilulissat fryser in om vintern så det är viktigt att mat kan magasineras upp i hamnen för att invånarna ska ha tillräckligt att äta.

Dag 1 avslutades med en seglats in till isfjordens myning för att titta på isbergen som parkerar sig på en moränås där efter att ha släppt fr glaciären 3,5 mil in i fjorden. Fjorden är 1000 m djup men i myningen är den bara ca 200 m djup. Isbergen ligger där tills de blivit tillräckligt ”avskalade” för att komma ut ur fjorden och fara iväg längs den grönländska kusten. Ibland kan de komma så långt bort som till Norges atlantkust. I säng kom vi först vid midnatt-d.v.s. kl 04.00 i våra kroppar!

Grönland

Dag 2 betydde olika aktiviteter för oss. En del hade en slädtur planerad andra helikopter eller båtturer till en bygd (ett ställe/en ö med mycket få invånare- i detta fall 31 personer- 3 skolgående barn).

Jag tog en tur runt byn  och var inne på dess museum samt sa hej på Tandklinikken, på eftermiddagen upplevde jag isfjorden från luften- det är en fantastiskt storslagen natur!

Kvällen bjöd på galamiddag. Ca 140 tjejer fick njuta av bland annat grönländskt lamm och hällefisk. Jag satt med ett fantastiskt roligt gäng tjejer och en kille från Grenå.

Dag 3 hade vi hoppats på att en slädtur var tillgänglig men de var tyvärr fulltecknade. När frukosten var färdigäten vid 9.30 skulle vi göra en sista tur i byn, då kom hotelldirektören och informerade att strömmen blivit avgrävd till hela byn (en ny skola håller på att byggas). Det innebar att vi fick sätta oss och sola istället. Hotellet hade en viss strömförsörjning via solenergi men detta räckte inte till vattenpumpning te.x.

Vädret var fantastiskt på vår resa i en Dash-8:a till Nuuk och vi kunde se olika bygder och småbyar fr luften på vägen ner.

I Nuuk väntade Annie på mig, en tjej som jag lärde känna 2007 när jag var och arbetade som tandläkare i Nuuk. Jag gästade då LC 72 Nuuk.

En skön kvällstur blev det på torsdagkvällen efter att Annie och Tittus bjudit mig ett sagolikt grönländskt lamm till kvällsmat.

Fredagen blev till en början en långpromenad i staden för att registreras och kolla in förändringar. Nuuk är nu en stad på ca 17000 invånare från de ca 10000 som bodde där 2007. Det har tillkommit en helt ny stadsdel-Qinngurput och staden har förtätats. Det ökända Block P är borta och flera nya byggnader har kommit till, bla Grönlandsbankens och Nuuk Center. Brettet-som tidigare låg nere i Kolonihavnen- stället där fisk och annat vilt säljs hade nu flyttat in i nya lokaler i centrum.

Jag träffade min gamla chef och ett antal andra tandläkare som var på kurs på samma hotell som vårt möte låg på samt hann med en tur till Tandklinikken i Nuuk också.

På eftermiddagen var det stadsrundtur med övriga LC-deltagare då vi träffade LC-Nuuk systrar på varje sevärdhet. Så kul att få krama om och säga hej till  bl.a. Carina,Ursula, Annika, Aljona, Karen, Maja och Jeanette

Förhandlingarna på lördagen avhölls på Hotell Hans Egede.

Grönlande

Danska årsmötesförhandlingar är mer relaxade än våra.  Inledningsvis bjöds alla på frukost. Delegaterna satt längst fram och övriga längre bak. Man hade lov att gå och köpa dricka i baren samt att gå på toaletten under förhandlingarna. Alla utländska gäster hälsades välkomna.

Mötet blev inte beslutsmässigt pga för få deltagare från alla klubbar, detta medförde att ett extra årsmöte hade kallats till direkt efter att ordinarie årsmöte gåtts igenom. På ett extra årsmöte behöver inte närvaro-procenten vara uppfylld.

Varje deltagare fick en väl tilltagen goodie-bag och lotteriförsäljning från ett dignande presentbord skedde parallellt under förhandlingarna. Jag fick ett ”stolspris” på Hereford Beef Stouw. Under förmiddagen hade utställare en försäljningsvåning med konst, mode och frisör på plats, innan lunchpausen bjöds vi på modevisning.

Nästa års danska landsmöte är i Fredericia dit vi också är välkomna.

Mellan landsmötets olika delar var det kort om tid, Annie bodde på gångavstånd från  centrum så det var skönt att kunna snabbt promenera fram och tillbaka till hotellet.

Söndagen efter var det snöblandat regn så en ”slappe-dag” tillsammans med Annie blev en bra avslutning på en annars fullspäckad vecka.

Jag känner mig lika energifylld som efter andra goa LC-aktiviteter och vem vet- jag kanske tar mig tillbaka till Nuuk för jobb ännu en gång.