LC138’s kick off till Schweiz

För dryga 4 år sedan tog vår klubbsyster Eva Nilsson sitt pick och pack och flyttade till Aarau i Schweiz. Där startade hon LC1 Zürich och sedan dess har vi i klubben velat åka och hälsa på. Det tog några år men till slut lyckades vi få till det! Mitt i terminen hade vi vår kick off och det var ett fullspäckat schema att hinna med.

På flygplatsen i Zürich mötte Eva upp oss och vår lyxiga långweekend startade med varsitt glas bubbel innan det var dags att hoppa på tåget mot Aarau som kom att vara vår bas för helgen. Fredagskvällen ägnades åt en lång trevlig middag med massa babbel och bubbel, ostfondue och vin, skratt och riktigt härlig stämning. Sedan lyckades vi knöka in nästan allihopa i Evas fina våning och rejält mätta gick vi och lade oss för att ladda för lördagen.bild-1

Tidigt på morgonen var det dags att vakna. Med en rejäl frukost i magen gjorde oss redo att möta dagen, först på schemat stod en träff med LC1 Zürich. De stod och sålde grejer på en loppis till förmån för ett hem för barn med downs syndrom. Våra språkkunskaper hindrade oss från att vara jätteaktiva i själva säljandet, men vi var desto duktigare på att köpa deras prylar. Runt CHF500 drog de in till sin välgörenhet! Efter loppisen åt vi alla lunch innan det var dags att dra sig vidare till nästa aktivitet – göra egna chokladkakor på Frey’s chokladfabrik! Riktigt snygga chokladkakor fick vi till och med massa provsmakning i magen, både från skapandet och rundturen, drog vi vidare till en Ballys outlet för att göra av med lite pengar. Det blev inga curlingkängor, men klänningar, vantar och vandringskängor hittades ändå! Vid det här laget har klockan hunnit bli rätt sent, så vi drog oss hemåt supermysiga Aarau där vi fick en guidad rundtur innan vi slog oss ner för ytterligare en god och trevlig middag.bild-2bild-3bild-4

Söndagmorgonen bjöd inte på någon sovmorgon den heller! Vi styrde kosan mot Emmental där vi fick en guidad tur i hur man gör Emmentalerost, både modernt med maskiner och till hands. Just den här söndagen var det dessutom äppelmarknad och vi fick smaka på riktigt goda äpplemunkar och äppelmust! Vår guide var en riktigt entusiastisk man som bjöd på en extra timme guidning så nu vet vi allt om Schweizarnas innovativa tänkande. Då det var en mulen dag hoppade vi över våra planer att åka upp till Pilatusberget, utan åkte istället vidare till vackra Luzern där vi fikade och promenerade runt sjön. Lagom till det var dags att dra oss hemåt så öppnade sig himlen och världens regnoväder drog igång. Dyngsura satte vi oss i bilarna och körde hem till Aarau igen där vi avslutade dagen med en god middag och gott vin, som vanligt med massa härligt tjöt och skratt!bild-5bild-6

På måndagen var det dags att ta farväl av vår fantastiska värdinna Eva. Vi tog tåget till Zürich där vi gick en liten vandring runt gamla stan. Vi stannade och fikade på ett cupcakecafé, köpte med oss lyxiga makroner och fick i oss en lunch innan vi till slut var tvungna att åka hem. Ett gediget schema till trots kom vi hem med en rejäl dos ny energi, som man ju alltid har efter ett LC-möte. Med förhoppning om att vi har startat en ny tradition lägger vi denna resa till minnena och ser fram emot vart nästa resa kan ta oss!