LC4 Uddevallas resa till dejlige Danmark

En solig helg i maj hade vår klubb, LC4 Uddevalla, sin årliga vårfest.

Det är alltid en överraskning för klubbmedlemmarna vad styrelsen har hittat på inför vårfesten som är hemlig.

Denna gång var det vilda gissningar från det att vi lämnade Uddevalla till dess att vi kom till färjeterminalen i Göteborg.

Då blev alla överens om att vi skulle till Danmark och förhoppningen om att få komma till Skagen skymtade fram. Så blev det.

Efter några timmar på färjan med både fika, shopping och rundpingis körde vi till Skagen. Ännu en överraskning väntade. Några månader tidigare hade styrelsen kontaktat LC-klubbarna i området och nu var det äntligen dags att få träffa elcor från LC30 Fredrikshamn och LC85 Skagen.

När vi berättade att vi skulle ha möte med danska systrar blev stämningen i vår klubb ännu högre. Vi blev nog alla lite pirriga och frågan om vi skulle förstå varandra uppkom, men den farhågan försvann så snart vi träffades.

Under några timmar åt vi middag, pratade om LC och lärde känna varandra. Det var första gången som vi sågs. Ingen i vår klubb kände någon elca i Danmark, men det gjorde ju mötet och resan än mer spännande. Det var ett möte med hjärtlig stämning där medlemmar från respektive land höll tal och pins utväxlades. Vår klubb skänkte en gåva till LCI:s charity ”Children of Hope” för att uppmärksamma vårt möte. Detta följdes av att de danska klubbarna valde att också skänka till den internationella charityn för att fira att vi träffades.

På kvällen var det dags att säga på återseende till våra vänner och uppsöka hotellet som låg vackert en bit utanför Skagen. Vi gick till stranden och skålade för att vi är en fantastisk klubb! Sedan var det schlagerafton för hela slanten. Och hur det gick vet vi alla; det var ett perfekt slut på en händelserik dag.

IMG_3438På söndagen åkte vi till Grenen och såg när vågorna möttes vid Jyllands norra spets. En säl simmade nära och tittade nyfiket på oss. Det blåste rejält så vi fick kämpa i motvinden till bilarna som tog oss tillbaka till färjan i Fredrikshamn.

På färjan summerade vi helgens upplevelser och vi konstaterade att det är fantastiskt hur mycket man kan uppleva på så kort tid.

I klubben har vi länge pratat om att vi borde utöka vår LC-sfär med att resa någonstans eller bjuda in andra klubbar utanför Sverige. Nu hade vi äntligen fått göra det.

Vi har knutit nya kontakter som har gett oss mer kunskap om LC, men framförallt mer glädje. Vi hoppas att vår nya vänskap kan fortsätta och att vi får besök av de danska klubbarna i Sverige.

//LC4

Redaktörens anm:
elca = medlem i Ladies Circle
LCI:s Charity = välgörenhetsinsamling som sker via Ladies Circle internationellt