Reseberättelse LC 16 Faluns resa till Champagne

Äntligen är vi på väg! Man kunde känna förväntan i luften i de två bilarna som begav sig mot flygplatsen Skavsta en eftermiddag i september. Målet för resan var Reims i distriktet Champagne, Frankrike.

Tolv av klubbens fjorton eLCor steg ombord på planet som tog oss till Paris-Beauvais. Väl framme hämtade vi ut hyrbilarna och körde genom det franska landskapet som hösten ännu inte tagit grepp om. När vi närmade oss Reims steg pulsen på alla och framförallt på chaufförerna som kände ansvar för att hitta rätt och till hotellet på bästa sätt.

frankrike4Incheckade och klara var det dags för lunch och sightseeing. Reims visade sig från sin bästa sida med sol och värme.

Dag två var det dags för besök på champagnehus. Vi började på landet vid Champagne-gården Forget-Chemin. Monsieur Forget tog emot oss med brinnande entusiasm. Under två och en halv timme långt besök vi fick se produktionen och lära oss väldigt mycket om hur champagne tillverkas, avnjuts och hur bubblorna bör bubbla. Sist men inte minst och naturligtvis det trevligaste –  provsmakningen. Tre olika sorter avsmakades och vi fick uppleva att det är stor skillnad mellan olika champagner.

frankrike2På eftermiddagen besökte vi det lite mer kända champagnehuset Veuve Clicquot Ponsardin. Vi kunde konstatera att madame Clicqout var en skicklig affärskvinna med många, för den tiden, moderna idéer om marknadsföring och handel. Hon tog över ansvaret för champagnehuset när hennes man dog och ägnade hela sitt liv åt företaget fram till sin död vid 86 års ålder. Vi fick uppleva en mycket genomtänkt och proffsig rundtur som avslutades med provsmakning såklart och shopping med husets egna produkter så som glas, handdukar, förkläden osv samt champagne.

Dagens höjdpunkt var kvällens möte med LC 33 Chalôns en Champagne. Två eLCor tog sig de fem milen till Reims för att träffa oss på en restaurang trots att de båda skulle jobba dagen efter. Ordförande Virginine skulle dessutom på ordförandeträff under helgen men var mycket nöjd med att hon skulle kunna berätta om mötet med en svensk LC-klubb för de andra ordförandena. Hennes klubbis Sigolène hade pluggat i Lund i sin ungdom och hade många goda minnen från sin tid i Sverige. Vi eLCor från Falun hade många frågor om hur circlandet går till i deras klubb och vilka projekt de har för året. Lite överraskande berättade de att vi var den första utländska klubben som hade kontaktat dem och frågat om ett möte. Vi trodde att det var vardagsmat för dem att ta emot besökande LC-klubbar eftersom de finns i ett så attraktivt område som Champagne!

frankrike3Nästa dag gick åter i champagnens fotspår. Vi tog en tur till champagnens huvudstad Épernay. Dagens viktigaste punkt var dock vårt möte som hölls på ett trevligt brasserie som serverade oss en god lunch i fransk anda. 3-minuter hölls såklart och vi gick igenom några punkter som ordförande Therese hade förberett. Sedan promenerade vi längs avenue de Champagne och gjorde små stopp hos de stora champagnehusen som till exempel Moët & Chandon, Pol Roger och Mercier. Avslutningsmiddagen den sista kvällen var den bästa på hela resan. Fisk och skaldjur i alla former serverades och avnjöts med blandad förtjusning.

På väg hem i bilarna på söndagen konstaterade vi återigen tacksamt hur bra vi har det som får uppleva så otroligt mycket genom Ladies Circle. Sammanhållningen i klubben stärks genom att resa och bo tillsammans och allt vi lär oss om oss själva och omvärlden är oslagbart. Det är ”circling” på högsta nivå som vi verkligen rekommenderar alla att prova på.