Sport-ess

Sport-ess

Jag heter Annica Ryhman och har varit en del av LC sedan -98. Jag har fått det härliga uppdraget ”SPORT-ESS”!!!

Jag tillhör inte den sportintresserade delen av befolkningen. Jag tittar inte på sport, läser inte om sport. Håller inte på något lag. Vet förresten inte vilka lag det finns att heja på…!!
Kan inte heller säga att jag tycker att det är speciellt roligt att träna. Tvärtom faktiskt! Tycker egentligen att det är ganska tråkigt!

MEN det är ju tandborstning med… Tråkigt alltså. Och det gör man ändå!? Flera ggr/dag år ut och år in.

Varför?
1. det är så sköööönt efteråt
2. det bygger upp tänderna och håller dem starka och friska längre. Dvs förebygger dålig tandhälsa.

Och det är ju faktiskt samma sak med träning! Det äääär skönt efteråt! Man känner sig nöjd! OCH det hjälper dig att hålla dig stark och frisk samt förebygger en dålig hälsa!
Dessutom finns en härlig biverkning! Känslan av att vara tränad är så grymt skön jämfört med känslan av att vara otränad.  Och den känslan bär man ju med sig hela dygnet, hela veckan, hela månaden, hela året…. Om man underhåller det får man kanske tillägga.  Jämför man all den tiden man kan njuta av att vara i form med de korta stunders insats av träning så behöver man inte vara något stort geni för att förstå att det ena sättet ger energi och det andra kan lätt bli en energitjuv.

Det handlar egentligen bara om att hamna i rätt tankebanor. Och det kan i sig vara en tuff ”rond” att gå. Det vet jag. Inte minst efter att ha pratat med min bror! Jag bad nämligen honom på ett fint sätt att: ”se över” sin livsstil lite!?  ”Japp”, svarade han raskt. ”Det är därför jag börjat använda frugans nyinköpta löpband! Enligt henne kommer jag bli jättegammal om jag börjar träna. Och hon fick rätt: Det räckte faktiskt med ett pass! Kändes som om jag blev jättegammal direkt”.

Alla säger att det är viktigt att hitta något som är roligt. Skitprat!! Jag kan lätt hitta på 1000 saker som är MYCKET roligare än att träna! Och skulle jag göra en bråkdel av det skulle tiden bli en begränsande faktor ganska kvickt! Och just pga av det är det jättemånga människor som inte tränar! Man tror att det måste vara kul och då det finns så mycket annat som blir viktigare! Men vad är viktigare än den egna hälsan? Egentligen??

Och tro mig – det är väldigt få människor som VERKLIGEN tycker att SJÄLVA TRÄNINGSPASSET är så kul att de skulle göra det även om den inte var till någon nytta! Inte ens elitidrottsmän! Kunde de enbart tävla hade de flesta förmodligen bara gjort det! Det är alltså något annat som driver! Och det är DET vi måste hitta! Något att träna FÖR!

Om nu inte din egen hälsa skulle vara nog – så skapa istället mål och andra morötter som motiverar dig! Och det kan faktiskt vara ganska kul att aktivera sig om man gör det tillsammans.

Ja – det är här jag kommer in som sport-ess.

Jag är 43 år och mina barn är ganska stora; 16 och 18 år så nuförtiden är min fritid är hyfsat ”fri”. Jag jobbar som VD på en Företagshälsa där träning och förebyggande insatser är en viktig del. Har tidigare drivit eget företag med massage och friskvårdsprojekt. Jag tränar själv styrketräning några gånger/vecka och promenerar alt springer med min hund varje dag. Jag tränar inte en enda sekund för att jag tycker det är roligt…. Utan för att jag ska ORKA ha roligt RESTEN av dygnet – under en LÅNG tid av mitt liv! Jag vet och ser varje dag vad motion kan göra för vilken ”soffpotatis” som helst.

Därför blir jag så glad när LC vill göra denna sportsatsning! Jag kommer att vara den sammanhållande länken i detta ”projekt”.

Vad är nyttan?

  1. Ja, just det… hälsan!
  2. Tänk om det kan stärka klubbgemenskap?  Varför inte få med sportsatsningen i programmet på något sätt??
  3. Vi kanske kan få LC att synas mer!?
  4. Kan vi tänka Charity?!

Nöje:

  1. Klubbgemenskap är ju inte bara nytta – det är ju nöje medJ Vem går inte på LC för nöjes skull??
  2. Det kan faktiskt vara ganska kul att aktivera sig om man gör det tillsammans. Sätta upp mål och känna glädjen när man når det! Även om vägen dit kostat blod svett och tårar – eller kanske just därför!?
  3. Att få vara med i motionslopp ex tjejklassikerlopp, vårrus mm där SÅ många tjejer är med är en så mäktig känsla! Och vi är ju tjejer…. Där kan vi ha riktigt kul!

Det var det om VARFÖR! Och nu kommer vi till HUR-frågan!!?

Vi sparkar igång med några aktiviteter.
Joggingskolan ligger uppe på LCS facebookgrupp. Den ska ta soffpotatisen från soffan till 30 minuters jogging/löpning på 9 veckor. Är man lite vassare än en soffpotatis kan man uppgradera sig.

LC-klassiker är vår egen variant av klassiker:
Allsidig träning/motion är det bästa för kroppen. Klassikern består av flera olika grenar som tillsammans omfattar hela kroppen på ett sunt och bra sätt. Man motionera i eget tempo och utifrån de egna förutsättningarna – kanske med en utmaning till övriga klubbkamrater!? Genom att inom tiden 1/11-30/4 på egen hand ta sig igenom sträckorna i de olika grenarna (1 km simning, 3 mil, skidor (inlines, rodd mm), 1 mil gå – lunka – löp, 10 mil cykel alt 3 km simning, 9 mil, skidor (inlines, rodd mm), 3 mil gå – lunka – löp, 30 mil cykel ). Man bestämmer själv hur långt man kör varje pass och kan fördela på så många gånger man vill. Man behöver inte avsluta en gren innan man påbörjar nästa. Men målet är att innan den 30/4 ha tagit sig igenom motsvarande en Svensk tjejklassiker alt en Svensk klassiker.

Man anmäler sig till mig för att registrera sig. Man få då ett startkort där man helt enkelt registrerar sina motionsinsatser i de olika grenarna tills man uppnått motsvarande sträckor som Tjejklassikern eller för den som blir riktigt sugen; en svensk klassiker. Det bestämmer du själv. Fast som sagt i eget tempo, på egna villkor och när det passar dig själv!

Självklart kommer pris att utlottas bland dem som lyckats ta sig igenom alla grenarna i LC-klassikern!

Motionslopp
Ska du springa något lopp? Kanske något lopp som också har något charityprojekt? Låt mig gärna få veta vad som pågår så att vi på så sätt kan inspirera varandra och andra!!

Varför inte utmana klubbarna i ert distrikt i olika sammanhang?

Frågor/anmälan mm
annica.ryhman@fhvnissadalen.se

tel. 0706 81 88 68