Tapetdesign med LC42 Katrineholm

Tapetdesign med LC42 Katrineholm

Hanna Wendelbo Hansson är inte bara en Hemnet-knarkande (hon vill gärna se sina egna tapeter hemma hos folk) trebarnsmamma som gift sig med ungdomskärleken och ex-DJ:n – hon är också coach i dotterns fotbollslag och jobbar som designchef på Boråstapeter.

Text: Linda Haglund Ericsson, sekreterare LC 42 Katrineholm

Hanna fick ELLE-Interiörs designpris 2012 och har läst produktdesign på högskolan. Hanna har jobbat med tapeter i 12 år. Hanna menar att en tapet skapar samtidshistoria och säger flera gånger ”om väggar kunde tala”.

WallVision är samlingsnamnet för fyra varumärken: Boråstapeter (som gör sex kollektioner/år), Cole and son, eco wallpaper (fyra kollektioner/år) och Mr Perswall.

Boråstapeter startade 1905 och företaget jobbar med fyra olika livsstilar för att tillgodose alla behov: basic, design, trend och enkelhet utan designkrusiduller. Kollektionen ska ”leva” (=finnas) i ca tre år i butik. Ordet tapet kommer av vävda föremål som satt på väggen för att undvika drag i gamla hus. Äldsta tapeten i Norden heter “Rosenvingska tapeten” och den hittades på 1940-talet. Den var tryckt 1564 och har en koppling till Tudorrosen, men det dröjde till slutet av 1880-talet och industrialismen innan tapeter blev allt vanligare hos gemene man.

Hur börjar det med en tapet och hur kommer den ut i butik?

Inspirationen kommer från olika mässor både i Sverige och utomlands, men även från magasin, samtal och resor. Även tapetarkivet funkar som inspiration.

Boråstapeter har fokus på den svenska marknaden och Hanna konstaterar att trenderna ser helt olika ut i Europa och världen. Hanna jobbar mycket ihop med sina tre kollegor, som snappar upp olika, men de jobbar också i olika konstellationer.

Det börjar med ett svart papper, på vilket de grupperar bilder i olika teman som utkristalliserar sig. All inspiration hamnar på en ”moodboard”, dvs en yta som samlar målgruppen och som designteamet jobbar med mellan varandra. I moodboarden finns ofta bilder på en person som kollektionen riktar sig till, hur huset kan se ut, samt ett fortskaffningsmedel som passar till miljön. Sedan skissas det på mönster och målas med valfri färgsättning, t ex tusch, krita eller vattenfärg.

Flera delar av företaget kallas in vid vissa punkter, men annars är det de fyra som jobbar. Det skapas mellan 8-14 mönster/per kollektion, i olika kombinationer och färger.

Sedan är det dags för färgsättning och provtryckningar. Förlagan (också kallad ”dummy”) till kollektionsboken när ordningen ska bestämmas är ett ångestladdat ögonblick tycker Hanna. Då skickas också tapeterna till extern hjälp (reklambyråer) som måste vara oerhört lyhörda inför designerns önskemål. När de säger ok, så kliver Hanna tillbaka.

G3-datum är ett datum satt då alla specifikationer ska vara klara. Sedan ska allt ut i maskinerna och trycks upp i stora rullar som ligger utanför designateljéns dörr.

Hanna provar tapeterna hemma. Dottern har senast tolv olika tapeter i sitt rum och i Hannas hem tapetseras det om jätteofta.

Till sist får vi också nosa på trenderna våren 2013: lantligt, industri, naturligt, nostalgi, extravaganza.

På frågan om det kommer några nya tapetföretag, eller om det är de gamla som fortfarande gäller, så svarar Hanna att tack vare digitaltryckningen så händer det mycket på tapettillverkningsfronten. Pressarna är inte jättedyra och det öppnas för nya möjligheter.